Wednesday, September 11, 2013

Ujian Aptitud tahun 6?

Hari Khamis Hazim ada Ujian Aptitud tahun 6..

Apa benda lah ujian aptitud ni? Kita dulu dulu takde ujian ujian macam ni. 
Jenuh google sana sini. So last last baru lah faham apa itu Ujian Aptitud..

Kat bawah ni ada detail penerangannya, untuk sesiapa yang masih juga tertanya tanya apa maksud Ujian Aptitud..

Apa itu Ujian Aptitud Sekolah Rendah
?
Sejenis ujian psikometrik (ujian yang mengukur trait psikologi seperti kebolehan am, potensi, personaliti)

Ujian yang mengukur potensi murid sekolah rendah untuk berjaya dalam pembelajaran yang akan dilaluinya di masa hadapan mengikut kebolehan, minat dan kecenderungan

Ujian yang mampu meramalkan kejayaan murid dalam program pembelajaran yang dirancang khusus untuk mereka

Satu alat pentaksiran alternatif yang boleh digunakan untuk tujuan pemilihan 


Tujuan Ujian
Untuk mendapat data bagi tujuan pemilihan murid-murid yang layak memasuki program khusus pendidikan seperti SBP, Sekolah Sukan, Sekolah Seni, Sekolah Men Agama dan tujuan pemilihan yang lain. 

Konstruk yang diukur

Meliputi potensi intelek yang diwakili oleh:

Kemahiran Berfikir
Kemahiran Menyelesaikan Masalah dan Membuat Keputusan 
Minat, Kecenderungan dan 
Kesediaan 

Apa bezanya?
Ujian Pencapaian mengukur setakat mana murid telah menguasai pembelajaran (menoleh ke belakang)

Ujian Aptitud mengukur potensi murid untuk berjaya dalam pembelajaran 
(memandang ke depan)

Ujian Pencapaian merujuk kurikulum 

Ujian Aptitud tidak memerlukan kurikulum 

Format Ujian
Satu kertas ujian objektif aneka pilihan mengandungi tiga Bahagian dengan 61 item. Masa - 90 minit. 
Tiga bahagian adalah seperti berikut:

Bahagian I: Kemahiran Berfikir (20 item)
Bahagian II: Kemahiran Menyelesaikan Masalah dan Membuat Keputusan (20 item)
Bahagian III: Minat, Kecenderungan (20 item) Kesediaan (1 item)

Bahagian I: Kemahiran Berfikir 

Berfikir secara verbal – kebolehan melihat hubungan antara perkara yang diwakili oleh nombor atau abjad atau perkataan atau rangkai kata dalam suatu siri, analogi atau logik.

Berfikir secara non verbal – kebolehan melihat hubungan antara beberapa objek yang diwakili oleh bentuk atau corak dalam suatu siri, analogi atau persamaan

Bahagian II: Kemahiran Menyelesaikan Masalah dan Membuat Keputusan 

Kebolehan menyelesai masalah dalam konteks kehidupan seharian (rutin) dan juga tidak rutin berdasarkan situasi yang dicipta

Bahagian I dan II: 
Bah I - Kemahiran Berfikir (20 item)
Bah II - Kemahiran Menyelesaikan Masalah dan Membuat Keputusan 
(20 item)
4 opsyen (A, B, C, D)
Ada kunci jawapan betul

Bahagian III: (Minat, Kecenderungan & Kesediaan )
Tiada jawapan salah
Murid perlu menjawab secara jujur ikut minat, kecederungan dan kesediaan
5 opsyen: Setiap pilihan jawapan A – E memberi petunjuk minat dan kecenderungan
Item 61 tentang kesediaan murid tinggal di asrama

Contoh-contoh soalan: 

Kemahiran Berfikir Secara Verbal

1. Pilih huruf yang sesuai untuk mengisi tempat kosong bertanda ( ) bagi urutan berikut:
H, K, N, Q, ( ) 
A P B R C S *D T

2. Jika Siang :: Malam maka Panjang ::
A Bulat B Kurus 
*C Pendek D Rendah

Contoh Soalan: 
Kemahiran Menyelesaikan Masalah

Empat beradik Along, Angah, Uda dan Ucu membahagikan wang sebanyak RM1000 seperti berikut:
Along mendapat sebanyak jumlah wang Uda dan Ucu. Jika Angah mendapat RM400, berapakah wang yang diterima Along?

A RM150 B RM200 *C RM300 D RM600

Minat dan Kecenderungan

Antara berikut, apakah yang paling anda minati?

A Menyanyi B Memanah 
C Mengaji D Membaca 

Contoh Soalan: Kesediaan
Antara berikut, yang manakah pilihan anda untuk bersekolah di Tingkatan Satu?

A Tinggal di rumah dan bersekolah di sekolah berhampiran rumah anda
B Tinggal di asrama yang tidak berapa jauh daripada rumah anda 
C Tinggal di asrama yang jauh daripada rumah anda
D Tinggal dan bersekolah di mana-mana sahaja 

Oklah..All the best, dan Mama doakan Hazim dapat jawab dengan tenang dan cemerlang ye..

Hanita
012 4700240
hanitahamzah@gmail.com

No comments: