Monday, December 2, 2013

6 cara tidur nyenyak

Cara terbaik menikmati waktu rehat malam yang berkualiti adalah dengan tidur yang nyenyak.
Secara tak langsung ia memberi sumber kesegaran tenaga yang diperlukan bagi mengoptimumkan produktiviti bagi menjalankan rutin harian keesokan hari.


Maybe ramai yang ambil mudah kepentingan tidur yang nyenyak.
Actually a good night sleep is equally important with nutritious food intake, as well as doing exercise. Just imagine if you have insomnia everyday.. rasanya the next day boleh ke rasa fresh, bersemangat, dan bertenaga?

So kesimpulannya, tidur nyenyak ni memang sangat sangat penting, dan berupaya menjadi penyembuh yang baik.
Cuma yang menjadi masalahnya ialah samada kita berupaya atau tidak untuk mencapai tahap tidur nyenyak tu.

But not to worry..

Ada pelbagai tips yang kita boleh cuba amalkan, sebagai usaha ke arah mendapat tidur yang nyenyak ini..

Here are the 6 basic tips:

1)  Disiplin diri
Be on time.
Biasakan diri kita tidur pada waktu yang sama setiap hari. It's like setting an alarm clock using our own body biology clock.
Cuba maintain jumlah jam tidur kita tanpa mengira weekdays atau weekend.

2)  Senaman, secara konsisten
Senaman secara konsisten sangat berkesan untuk meneutralkan fizikal dan mental kita,
Cuba buat sedikit senaman atau apa apa aktiviti olahraga, even yang ringan pun tak apa, dan walaupun sekejap dalam 5-10 minit, itu pun dah memadai sebagai permulaan.
Waktu paling sesuai, pagi atau petang.

3)  Cipta suasana nyaman (cozy)
The right room temperature is really helpful to calm you down. Instead of terus nak lelapkan mata, biasakan diri baring baring, berehat, dan bertenang dulu. Even better kalau ada soft music yang mendodoi... soothing.. :)

4)  Yang penting ialah kualiti, bukan kuantiti
Banyak tidur bukan bermakna cukup rehat. Walaupun hanya 5-6 jam tidur, dah cukup kalau selepas bangun tidur tu kita rasa segar dan bersemangat. Tak perlu nak tidur sampai 10-12 jam. In fact, tidur yang lama sangat tu akan buatkan kita jadi letih dan lemah.

5)  Jangan tidur semasa terlalu lapar atau terlalu kenyang
Memang kalau terlalu kenyang kita jadi cepat mengantuk. Cuba elakkan. And in the first place, kalau boleh jangan lah makan sampai jadi terlalu kenyang. Eat in moderation. Dan elakkan makanan tinggi lemak sebelum waktu tidur sebab makanan tu akan ambil masa yang lama untuk dicernakan.
Kalau sedang diet pula, elakkan masuk tidur dalam keadaan yang sangat lapar, sebab nanti tidur kita tak lena. Makan sedikit, dan pilih makanan yang rendah kalori.

6)  Elakkan kafein, dan amalkan gaya hidup sihat
Kurangkan kekerapan minuman berkafein seperti teh, kopi, kola, coklat.. terutama sekali ketika sudah hampir waktu tidur.
Sama juga dengan merokok. Menurut kajian, merokok sebelum tidur mungkin menyebabkan anda akan menghadapi masalah waktu tidur yang tidak berkualiti, dan kerap terjaga.
Alkohol juga tidak terkecuali. Mungkin anda akan tidur sepanjang malam dan tidak terjaga, tapi apabila bangun dari tidur, anda akan berasa letih dan tidak bermaya. So the long hours of sleep is meaningless if you still wake up in the morning feeling tired and exhausted.

*Info dipetik dari Info Sihat, majalah Mingguan Wanita.


Selain daripada tips tips yang di atas, pelbagai teknologi sudah diperkenalkan kepada kita, yang dapat membantu mencapai tahap kualiti tidur dan rehat yang tinggi.

Bio Velocity Sleepmate.

Pelapik tilam dengan tenaga matahari tulen yang disuntik dalam garam laut.
Boleh juga digunakan sebagai selimut.

RM1288 per unit
Interested to get the Bio Velocity Sleepmate please contact me:
Hanita
012-4700240
hanitahamzah

With this Bio Velocity Sleepmate, immediately from Day-1 you will feel the benefit, an improved quality of night sleep and a daily recharged energy.
Seterusnya keseimbangan aura dalam tubuh kita yang telah dipulihkan, akan mula menghasilkan kesan kesan positif yang lain seperti tanda tanda baikpulih pada sistem badan dalaman kita.
Such as nerve system, improved blood circulation, lowering your cholesterol level, blood pressure, sugar level, and many more..   


No comments: