Monday, November 4, 2013

Mineral Coffee




Sejak beberapa bulan yang lalu, dah jadi rutin setiap pagi. Sebelum makan dan buat apa apa, kita ambil mood pagi dulu. Pekena secawan Mineral Coffee. Sambil menghirup air coffee itu dengan slow motion, menikmati rasanya yang sedap dan unik, dan aroma nya yang sangat wangi dan sangat mencelikkan mata.

Habis secawan, badan dan minda dah ready dan dah cukup alert untuk mulakan kerja kerja harian yang menunggu. Even kalau tak makan makanan lain waktu sarapan pun, masih ok dan tetap rasa kenyang sampai ke tengahari,


You all nak tahu apa dia Mineral Coffee ni?

Mineral Coffee terdiri daripada 2 kandungan utama:

Biji kopi Robusta
Garam Buluh

Ciri ciri biji kopi Robusta:
Aroma yang harum, manis.
Rasa lebih seperti coklat

Ciri ciri Garam Buluh:
  • Garam laut yang dimasak didalam buluh menggunakan cara memasak tradisional tanpa alatan moden. 
  • Teknik memasak garam buluh  dari Korea sejak beribu-ribu tahun dahulu.
  • Proses pembakaran itu menyingkirkan sebarang pencemaran laut juga menaikkan kandungan mineral yang sedia ada dalam garam.
  • Mengandungi kandungan mineral magnesium yang tinggi dan mineral-mineral lain yang baik untuk badan kita seperti zat besi, kalsium dan potassium. 
  • Mineral-mineral yang ada membantu badan kita menyerap nutrien ke dalam badan.


Fungsi Garam Buluh:
  • Menyingkirkan toksin dalam badan (misalnya logam berat, bahan kimia, bakteria, bahan buangan metabolisme, keracunan asid, radikal bebas). 
  • Menguatkan peristalsis saluran usus, menyingkirkan najis yang lama terkumpul dalam usus. 
  • Membekalkan bahan mineral dan elemen surih kepada badan manusia. 
  • Menyelaras fungsi badan supaya sistem badan dapat beroperasi secara normal. 
  • Menyelaras keseimbangan pH badan, mengembalikan susuk badan yang beralkali lemah. 
  • Meningkatkan daya pemulihan badan.

Elemen Magnesium di dalam garam sangat penting untuk penyerapan kalsium dan menjaga kesihatan jantung. Apabila kalsium diserap dengan baik dan tekanan darah dapat distabilkan, badan kita dapat berada di dalam keadaan tenang.

Mineral Coffee juga bersifat Anti-Obesiti disebabkan unsur CHLOROGENIC ACID yang tinggi di dalamnya. Ia adalah sejenis protein yang dapat menghalang penyerapan gula dalam darah. Chlorogenic acid ini membantu mengawal berat badan.


Mineral coffee sesuai untuk semua, termasuk lah:

Pesakit darah tinggi- membantu mengawal tekanan darah supaya lebih stabil. Ini dikongsikan oleh seorang pesakit darah tinggi yang menyemak tekanan darah beliau sebelum dan seminggu selepas minum mineral coffee. Mineral coffee bertindak sebagai agen penenang bagi kita.

Pesakit imsomnia- kebiasaannya pesakit imsomnia ini antara lain masalahnya ialah kerana kalsium tidak diserap dengan baik oleh badannya, maka badan mereka masih cergas dan tidak tenang untuk proses tidur. Kandungan Magnesium di dalam Mineral Coffee tadi membantu penyerapan kalsium berjalan dengan lebih baik, seterusnya badan akan beransur tenang dan dapat tidur dengan baik.

Pesakit migrain- pada sesiapa yang biasa menghadapi migrain ketika berpuasa, boleh minum mineral coffee ketika sahur. Elemen Garam Buluh tadi akan membantu melancarkan perjalanan darah dan mengelakkan migrain dan sakit kepala lain.

Pesakit kencing manis- Garam Buluh  tadi membantu dalam menyeimbangkan gula dalam darah dengan adanya chlorogenic acid tadi.  Pesakit juga harus mengambilkira segi nasihat doktor.

Pesakit yang mempunyai HB rendah- Contohnya ibu mengandung yang mempunyai HB yang rendah boleh cuba minum mineral coffee. Magnesium di dalam mineral coffee juga boleh meningkatkan jumlah darah ke paras yang sihat.

Cuba sendiri untuk rasa keistimewaannya!


Hanita Sufia
012-4700240
hanitahamzah@gmail.com
DynamicleadersGroup

No comments: